Thursday 1 December 2011

Cara Belajar Yang Berkesan

بسم الله الرحمن الرحيم

Tulisan kali ini memuatkan kisah bagaimana Imam Shafie r.a. belajar hadith daripada Imam Malik r.a. Saya petik kisah ini dari buku IMAM SHAFI’I, In Quest of Knowledge. Di bawah sub tajuk, A Feat of Memory, Imam Shafie menyebut, “I picked up a straw and whenever Imam Malik narrated any Hadith, I would wet it with my lips and write out the words on the palm of my left hand.”

Dari kisah ini kita dapat membuat kesimpulan bahawa Imam Shafie menulis atau membuat gerakan otot semasa ia belajar. Perlu diingatkan ketika hal ini berlaku Imam Shafie baru sampai dari Makkah. Beliau sampai sebelum Maghrib. Beliau tidak mempunyai alat tulis, tetapi dia tetap menulis di atas tapak tangan kirinya menggunakan jerami. Dalam penjelasan kepada Imam Malik tentang perbuatan itu Imam Shafie mengatakan, “I had been using the straw to write on my hand in order that I should remember what had been said, and since I had nothing else to write with, this was the only thing I could have done.” Jelas sekali bahawa kalau kita nak ingat apa yang dipelajari kita hendaklah menulis apa yang kita dengar.

Semasa pembelajaran Imam Shafie telah menggunakan ketiga-tiga kaedah belajar, iaitu belajar menggunakan visual, audiotori dan kinestatik (Kaedah VAK). Imam Shafie memberikan fokus kepada apa yang diperkatakan oleh Imam Malik, pergerakan tangan Imam Malik dan juga beliau sendiri menggerakkan ototnya semasa belajar hadith itu. Koordinasi antara mata, telinga dan otot akan menjadikan pembentukan sambungan saraf diotak bagai ingatan menjadi lebih cepat dan hebat. Oleh itu ingatan dan kefahaman akan lebih meningkat.

Cuba kita, para guru bandingkan hal ini dengan murid zaman sekarang. Dalam kelas, kita menggunakan alat bantu mengajar. Cuba buat kajian berapa orang yang memberi perhatian ke atas alat bantu mengajar yang diguna. Berapa orang pula yang mendengar, berapa orang yang melihat dan berapa orang pula yang menulis apa yang diajar.

Perlu juga dingatkan bahawa Imam Shafie memang berniat untuk mempelajari ilmu hadith dari kitab Al Mu’atta sejak beliau berada di Makkah lagi. Oleh itu beliau telah membaca kitab hadith itu terlebih dahulu, malah beliau telah menghafaz kandungan hadith itu. Bandingkan anak murid kita berapa orang yang ada niat nak belajar bersungguh-sungguh sebelum memasuki kelas, berapa orang pula yang telah membaca buku teks sebelum memasuki kelas? Itulah antara punca mengapa anak murid sekarang bebal dalam belajar.

Di bawah sub tajuk “The Fajr Prayers and another Teaching Session” Imam Shafie menceritakan bagaimana Imam Malik mengarahkan Imam Shafie mengajar. “But this time, instead of giving them himself, he handed over his book, the Mu’atta to me, and on his instructions I began to read it to the class, reverentially and the pupils began to take notes. And this then become the daily routine, which went on for eight month, during which period I myself managed to learn the Mu’atta by heart.”

Peristiwa ini menunjukkan bahawa kalau kita mengajar sesuatu (tak kiralah sama ada guru atau murid) kepada orang lain kita akan lebih ingat dan lebih faham. Ini juga merupakan kaedah belajar yang jarang digunakan oleh murid-murid. Kepada murid-murid diharapkan dapat menyediakan peluang untuk mengajar rakan-rakan semoga ingatan terhadap apa yang dipelajari akan lebih mantap lagi. Kepada para guru diharapkan dapat menekankan konsep perbincangan dalam kumpulan kecil begi melatih murid-murid berpeluang mengajar rakan-rakan mereka.

Sesungguhnya pengalaman ulamak silam dalam menghadapi dan menjalani pengalaman pembelajaran wajarlah digali untuk kegunaan para pelajar dan murid masa kini.

Sumber asal di sini.
Cara belajar yang berkesan.