Sunday 21 July 2013

Cara Nak Speed Up Broadband yang Habis Quota

Entry yang ke 75

Assalamualaikum, hai apa khabar semua?

Heh, apa amin ni... tak sambung cerita lama buat entry baru pulak...

Alaa... tak pa la... ni spesel punya ni, ceq nak cerita something lagi best ni... tak mau dengaq ka? Hahaha...

Entry yang ke-75 kan, spesel la... Haa...

In b4 "benda dah lama".

Tengok ni.



Haa... best tak?

Well, kalau awak subscribe internet yang laju punye saya tak boleh kata apalah... saya mampu pakai yang murah jer....

Ni saya pakai Celcom SKMM beli punyalah mahal! Tapi puas hati la... walaupun plan ni dah laju (1GB/month @ RM25) tapi dekat hujung-hujung ni rasa macam sikit slow. Jangan salah faham, plan ni kalau tak slow buka youtube video yang duration 50 minit tak buffer tau! Bila slow ni, rasa macam pakai broadband biasa baq hang... Pakai pulak modem maxis, tu yang jadi cacamarba macam gambaq atas ni.

Maybe quota dia yang 1GB dah habis (sebenarnya dah habis banyak kali kot, dok download macam-macam ni..) pastu nak jadi macam biasa buat macam mana? Tak payah pakai VPN mahai-mahai...

Let me introduce to you... The ping of Death.

Kalau otai-otai dah tau dah benda ni... Tapi mungkin ada yang belum tau saya share bagi.

Sebelum tu, benda ni orang kata illegal. Jadi, bila hampa kantoi jangan cakap saya yang ajar nah....
Syarat-syarat dia:

1. Pengguna broadband yang pakai sim data plan dan modem.
2. Volume quota dah habis. Kalau tak habis lagi nanti lagi cepat habis.

Mula-mula sekali connect broadband anda. Lepas tu klik start dan search (taip) cmd


lepas tu akan keluar satu windows macam kat bawah ni, anda taip ipconfig/all


klik enter dan akan keluar macam kat bawah ni.


next anda cari sesuatu yang macam kat bawah ni


Take note nombor IPv4 anda, macam yang saya bulatkan tu. Lepas tu taip macam kat bawah ni


Apa yang perlu ditaip adalah ping<jarak>nombor IPv4 anda<jarak> -t
Contoh macam saya punya ni ping 10.146.87.149 -t
lepas tu dia akan jadi macam kat bawah ni


Seterusnya biarkan saja dia sampai anda selesai online. Tutup bila dah tak guna broadband dan buat semula untuk setiap connection yang baru. Ya, anda kena buat setiap kali nak online. Saya tak jumpa cara shortcut (dulu macam ada) kalau anda ada boleh share dengan saya?

Notice that nombor IPv4 anda adalah berlainan setiap kali online, sebab tu kena buat semula.

Jika anda buat ping of Death ini tapi PC anda berada dalam keadaan Idle atau anda tidak menggunakan internet secara berterusan, anda akan rasa kelajuan internet anda menurun. Apa yang perlu anda buat adalah disconnect dan connect semula broadband anda dan buat lagi sekali ping of death ini.

Macam mana benda ni berfungsi?

Sebenarnya ping of Death ini mengekalkan connectivity (hubungan) antara modem anda dengan server internet. Sebab tu quota anda akan cepat habis kalau anda membuatnya sementara quota masih ada. Proses dia lebih kurang sama macam anda klik reload banyak kali kat browser tu, tapi tu untuk website je lah.

Apa-apa pun cuba dulu, kalau tak jadi boleh tanya kat bawah ni (komen).

Selamat mencuba!

p/s: term-term yang digunakan mungkin tak betul, janji paham sudah... ye tak?

22 comments:

  1. kat mana nk cari no IPv4?

    ReplyDelete
  2. rujuk gambar ke-5 dlm entry di atas.

    ReplyDelete
  3. kenapa sama je speed? da try da semua.

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. paling tinggi pun 1mbps je bos. kawan pon guna SKMM juga sama mcm bos. nak jugak merasa speed sampai 4mbps :D

      Delete
    2. Oo... 1Mbps tu kira ok la.. saya punya tu naik sampai 4 bila main buka tab banyak2 or tengah download sesuatu. Kalu tak guna sangat or facebook je memang tak tinggi naik. Lagi satu youtube, try cek time tengok youtube. Kalu tak jadi juga saya tak tahu lah. Tapi apa2 pun nak dengar maklum balas awak juga ^_^

      p/s: janganlah bos2... saya kerja pun x da... haha..

      Delete
    3. ohh kira bila download something speed akan bertambah ea? sorry la saya amatur bab2 ni. tu noob sikit. saya cuba download nanti, dan saya akan berikan response. okay tak panggil bos, ahaha

      Delete
    4. boss. kawan nak cari sim kad MAXIS SKMM. ada jual tak?

      Delete
    5. bosssss, tak ada tutorial ke mcm mana nak unlimtedkan quota maxis skmm ni?

      Delete
  5. apa kes main POT.. guna VPN.. abis cerita.. speed tetap bypass...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba ajar aku. aku noob dalam ni. tapi aku nak speed gila2 la. boleh ke?

      Delete
    2. contact dia, pakai vpn

      https://www.facebook.com/redzUMSKAL?fref=ts

      Delete
  6. duit banyak nak bayar x pe la... huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PM aku.. nnt aku cerita semua... murah je.. sebulan RM5..

      Delete
  7. speed dh tinggi kat broadband tapi bila download guna IDM...speed ttp slow
    cmne ek?

    ReplyDelete
  8. saya dah buat tapi slow gile line nya.. utube pun slow..

    ReplyDelete
  9. Vpn boleh di guna utuk fon android tak?

    ReplyDelete
  10. x jadi wei..plzz help!!! aq pakai yes broadband, sudah abis kuota speed 18kbps , lepas buat tu lagi dahsyat jadinya, 6kpbs then disconnect ._. ....

    ReplyDelete